27. máj 2024, Miriam Takáčová

Podpora vzdelávania – sociálne zručnosti 3

Hierarchia
potrieb

Základnou otázkou, ktorú si človek musí položiť je: „Kto som?“

Ľudia nie sú motivovaní len základnými pudmi ako je agresia alebo sex, a fyziologickými potrebami ako je hlad a smäd. Majú potrebu rozvíjať svoj potenciál a schopnosti.

 

Sebaaktualizačný pud (Hoeksema a kol. 2012)

Sebaaktualizačný pud je základná motivačná sila organizmu. V každom organizme na ľubovoľnej úrovni vývoja je skrytá tendencia k všestrannejšiemu a plnšiemu vývinu (zväčšujúca sa zložitosť organizmov, neustály vývin organizmov). Ľudia, ktorí sú akceptovaní a oceňovaní, začínajú mať záujem o svoje vlastné JA. Začnú si vážiť samých seba a ich JA sa stane zhodné s ich prežívaním. Každý z nás má IDEÁLNE JA, teda predstavu o tom, aký človekom by sme chceli byť. Čím bližšie je IDEÁLNE JA ku skutočnému JA, tým je človek spokojnejší a šťastnejší. Môže sa uplatňovať sebaaktualizačný pud / sebarealizáciu. Máme mnohé potreby, ale všetky podriadene slúžia tejto základnej tendencii organizmu udržiavať a obohacovať seba.

Dve najdôležitejšie potreby sú potreba pozitívneho prijímania inými ľuďmi a potreba sebaprijímania. Tieto potreby vznikajú v detstve, keď je dieťa milované, starajú sa o neho a je pozitívne prijímané inými ľuďmi. Veľký nesúlad medzi IDEÁLNYM  a REÁLNYM JA plodí nespokojného a nešťastného človeka. Aby sa tomu vyhol, jedinec môže zmeniť svoje poňatie REÁLNEHO JA, takže sa priblíži IDEÁLNEMU JA, alebo zmení poňatie svojho IDEÁLNEHO JA tak, aby sa priblížilo REÁLNEMU JA. Ľudia, ktorí sú presvedčení o tom, že majú veľmi ďaleko k svojmu IDEÁLNEMU JA a ktorí súčasne neveria, že dokážu všetky nezrovnalosti prekonať, sú náchylní k závažným depresiám a úzkostiam.

 

Hierarchia potrieb (Hoeksema a kol 2012, Hall a kol 1997)

 Teória ľudskej motivácie nám hovorí o tom, že ľudské potreby sú hierarchicky usporiadané. Táto hierarchia začína základnými biologickými potrebami a pokračuje k zložitejším psychologickým motiváciám, ktoré získavajú na dôležitosti až po uspokojení základných potrieb.  Najprv musia byť aspoň čiastočne uspokojené potreby na jednej úrovni, a až potom preberajú motivačnú úlohu potreby na ďalšej úrovni. Ak si človek len s ťažkosťami dokáže zaistiť potravu a bezpečie, sústredí všetky svoje sily na uspokojenie práve týchto potrieb a vyššie motivácie strácajú svoj význam. Až potom, ako jedinec dokáže ľahko uspokojiť svoje základné potreby, môže svoj čas a energiu venovať estetickým a intelektuálnym záujmom. V spoločnosti, kde ľudia musia bojovať o jedlo, prístrešie a bezpečie, nie je miesto pre umelecké a vedecké snahy. Najvyššia motivácia – sebarealizácia – môže byť naplnená až po uspokojení všetkých ostatných potrieb.

 

Fyziologické potreby

  • Hlad, smäd, spánok – potreby zabezpečujúce prežitie
  • Ak ich má telo dlhodobo neuspokojené, zatláča do úzadia ostatné problémy (napr. hladného človeka nezaujíma sloboda, nové auto… )
  • Ak sa potreba (napr. hlad) uspokojí, okamžite sa objavia iné potreby

 

Potreba bezpečia

  • Bezpečná rodina, stále zamestnanie so stabilným zárobkom, štruktúra a poriadok

 

Potreba spolupatričnosti a lásky

  • Ľudia potrebujú cítiť, že niekam patria, že sú súčasťou domova, rodiny, okruhu priateľov
  • Láskyplné vzťahy s inými ľuďmi – rodinou, priateľmi, milencom/kou, deťmi
  • Nemožnosť naplnenia potrieb prináležitosti a lásky je dôvodom psychopatológie

 

Potreba ocenenia / uznania

  • Potreba sily, zvládnutia, kompetentnosti, sebadôvery a nezávislosti
  • Potreby prestíže v zmysle rešpektu – status, sláva, dôstojnosť
  • Nenaplnenie potrieb vedie k menejcennosti

 

Kognitívna potreba

  • Vedieť, chápať, skúmať

 

Estetická potreba

  • Symetria, poriadok, krása

 

Potreba sebarealizácie / sebaaktualizácie

  • Nájsť sebanaplnenie a uskutočniť vlastný potenciál
  • „čím ľudia môžu byť, musia byť“
  • Tvorená 17 rastovými potrebami – pravda, dobrota, krása, celostnosť, spravodlivosť, sebestačnosť, poriadok, hravosť, životaschopnosť atď.
  • Ak nie sú uspokojené, nastáva patológia ako apatia, strata odvahy, sebectvo, nenávisť, zúfalstvo

Sebapoznanie

Osobnosť predstavuje individuálny súbor duševných a telesných vlastností človeka, ktoré sa utvárajú v priebehu vývinu a prejavujú sa v sociálnych vzťahoch. Vrodené a získané vlastnosti tvoria štruktúru osobnosti, ktorá je pre každého človeka charakteristická. V priebehu individuálneho vývinu sa stále viac dopĺňajú vrodené dispozície (temperament) a obohacujú sa vlastnosťami získanými (charakter).

Nápomocné pre zdravý vývin je bezpodmienečné prijatie. To znamená, že človek je vychovávaný v prostredí, kde rodičia a ostatní ľudia ho pozitívne oceňujú aj vtedy, pokiaľ jeho pocity, postoje a správanie nie je ideálne. Pokiaľ rodičia ponúkajú dieťaťu iba podmienečne kladné prijatie – oceňujú ho iba vtedy, keď sa správa, myslí alebo cíti správne – sebapoňatie dieťaťa sa pravdepodobne deformuje. Čím viac sú ľudia nútení poprieť vlastné pocity a prijať hodnoty druhých, tým menej budú spokojní sami so sebou (Hoeksema a kol 2012).

Kritici humanizmu vyčítajú jeho zameranie sa na jedinečné individuálne vnímanie a psychológia, ktorá vyzdvihuje individuálne sebanaplnenie a sebarealizáciu na vrchol hodnotovej hierarchie môže predstavovať podporu sebectva (Hoeksema a kol 2012).

Zároveň podľa Adlera 1929 (Hall, Lindzey a kol., 1997, s.122) tým že sa ako jednotlivci snažíme o vlastné uplatnenie a zlepšenie svojho postavenia v živote, prispievame tak k rozvoju celej spoločnosti. Myšlienka, ktorá je stará takmer 100 rokov, je nadčasová a stále aktuálna. Na to, aby sme ako spoločnosť nestagnovali, ale naopak napredovali, je skutočne nevyhnutná osveta, vzdelávanie a rozvoj najprv na úrovni jednotlivcov. Jednotlivci tvoria základ pre komunity, skupiny a spoločnosť.

Preto nezabúdajme a majme na pamäti, že prílišné sústredenie na individualizáciu alebo na potreby spoločnosti sú dva extrémy, ktoré nepomáhajú rozvoju spoločnosti. Je veľmi vhodné nájsť primeraný pomer medzi sebarealizáciou jedincov a tým, čo je potrebné pre ľudskú spoločnosť ako celok.

Zoznam literatúry

  1. Hall, C., S, Lindzey, G., Loehlin, J., C. & Manosevitz, M.: 1997. Psychológia osobnosti. Úvod do teórií osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. ISBN: 80-08-00994-2
  2. Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., L., Loftus, G. R., Wagenaar, W. A.: 2012. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0083-3

Special Guests

Ann Pearson

Designer Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.