1. máj 2024, Miriam Takáčová

Podpora vzdelávania – sociálne zručnosti 2

Osobnosť

Osobnosť predstavuje individuálny súbor duševných a telesných vlastností  človeka, ktoré sa utvárajú v priebehu vývinu a prejavujú sa v sociálnych vzťahoch.  Vrodené a získané vlastnosti tvoria štruktúru osobnosti, ktorá je pre každého človeka charakteristická. V priebehu individuálneho vývinu sa stále viac dopĺňajú vrodené dispozície (temperament) a obohacujú sa vlastnosťami získanými (charakter). Osobnosťou myslíme charakteristické vzorce myslenia, emócií, správania, ktoré určujú osobný štýl jedinca a ovplyvňujú jeho interakcie s prostredím. Najmenej obmedzujúca a záväzná je definícia, ktorá charakterizuje osobnosť ako sumu všetkých psychických osobitostí vytvárajúcich individualitu jednotlivca.


Biologické determinanty utvárania psychiky / osobnosti:

  • Dedičnosť
  • Biologické potreby a pudy
  • Činnosť centrálnej nervovej sústavy
  • Činnosť žliaz s vnútornou sekréciou
  • Rast organizmu
  • Celkový a momentálny telesný stav
  • Vzťah telesných a duševných vlastností


Sociálne determinanty utvárania psychiky / osobnosti:

  • Materiálne prostredie
  • Kultúrne prostredie
  • Sociálne prostredie – rodina, vrstovníci, spolužiaci
  • Výchova
  • Zákony

V prežívaní sa javí ako vedomie „ja“, v správaní ako vôľa. Osobnosťou sa stávame okolo 3-ho roku života, kedy sa vytvára vedomie „ja“ a vôľa. Základnými atribútmi osobnosti sú štruktúra a dynamika.


Štruktúra osobnosti (schopnosti, temperament, motivácia, charakter)

Štruktúra osobnosti znamená:

  • Usporiadaný celok dispozícií, ktoré podmieňujú spôsoby psychického reagovania.
  • Zložky v osobnosti s rôznymi funkciami, ktoré sú integrované do funkčného celku, podobne ako funkcie jednotlivých orgánov tela.
  • Štruktúra osobnosti: je to usporiadanie vlastností osobnosti do určitého celku, pričom
    vlastnosti vzájomne spolu súvisia a vytvárajú jednotu.
  • K najviac frekventovaným zložkám psychickej štruktúry osobnosti patria štyri skupiny
    osobnostných vlastností: schopnosti, temperament, charakter (súbor postojov), motivácia (pudy, potreby, hodnoty) (záujmy)


Schopnosti

Schopnosti predstavujú také psychické vlastnosti osobnosti, ktoré sú predpokladom úspechu (vysokého výkonu) v rozličných druhoch ľudskej činnosti. Človek sa nerodí so schopnosťami, získava ich až v konkrétnych činnostiach na podklade vlôh. Vlohy sú vrodené, biologickým vývojom podmienené anatomicko-fyziologické zvláštnosti jedinca nevyhnutné na utváranie a rozvoj jeho schopností. Avšak nie sú jediným predpokladom úspešnej činnosti.

Medzi anatomické komponenty vlôh môžeme zaradiť celkovú stavbu, silu a odolnosť  telesného organizmu a zvláštnosti stavby jednotlivých receptorov. Fyziologickými predpokladmi formovania schopností sú predovšetkým analyticko-syntetické činnosti  ľudského mozgu, vzťahy medzi prvou a druhou signálnou sústavou – schopnosti abstraktne myslieť a tvoriť a ďalšie.

So schopnosťami úzko súvisia vedomosti, návyky a spôsobilosti. Schopnosti umožňujú  človeku rýchlejšie a ľahšie si osvojovať určité vedomosti a formovať náležité návyky  a spôsobilosti. Tieto spätne pozitívne ovplyvňujú rozvoj osobnosti, avšak nemožno ich  vzájomne stotožňovať.

Schopnosti zvyčajne rozdeľujeme do dvoch skupín, všeobecné a špecifické. Toto rozdelenie je relatívne, pretože medzi schopnosťami obidvoch skupín existuje vzájomná spätosť. 

Všeobecné schopnosti sú predpokladom úspechu v rôznorodých činnostiach a premietajú sa do väčšiny špecifických schopností. Obvykle vyčleňujeme tri skupiny všeobecných schopností:

  1. Percepčné – schopnosti týkajúce sa pociťovania, vnímania, predstáv a ich rozličných kvalít.
  2. Psychomotorické – rozmanité vlastnosti pohybov, ako je ich presnosť a kvalita, dĺžka reakčného času, udržiavanie rovnováhy a pod.
  3. Intelektové – schopnosti týkajúce sa rozumovej činnosti, osobitne schopnosť intelektuálnych operácií, riešenia problémov, obsahové i významové zvládnutie verbálnych a senzorických podnetov.

Kľúčovú pozíciu medzi všeobecnými schopnosťami zaujíma všeobecná rozumová schopnosť, čiže inteligencia. Môžeme ju definovať ako schopnosť riešiť nové situácie prenikaním do ich podstaty, účelne konať a vyrovnávať sa so zmenami prostredia. Má dve zložky – prirodzenú a vzdelanostnú. Ako celok sa mení s vekom, prudko narastá do 14 až 16 rokov, ďalší vývin je potom veľmi pozvoľný a v starobe dochádza k jej poklesu.

Špecifické schopnosti podmieňujú výkon človeka v rôznorodých druhoch činností a tvoria súčasť zložitých komplexov profesionálnych schopností. Sú viazané nielen na určitý druh ľudskej činnosti, ale aj na určité podnety a preto sú typické len pre určitého jedinca.


Temperament

Temperament predstavuje súhrn vlastností, ktoré dynamizujú psychickú činnosť, čím významne ovplyvňujú silu reakcií človeka na vonkajšie podnety i schopnosť ovládnuť vlastné prežívanie a správanie. Dynamikou prežívania a správania teda rozumieme tempo priebehu striedania a intenzitu psychických procesov, stavov a činností. Táto dynamika je podmienená celou činnosťou nervového systému – centrálneho aj vegetatívneho. Vlastnosti temperamentu teda nemajú v tomto zmysle psychický obsah, ale formu (v zmysle sily, rýchlosti a celkovej senzibility. Ide teda o živosť, schopnosť reakcie. Tieto reakcie sú zväčša vrodené a ostávajú rovnaké počas celého života.

Socializácia

Ľudský jedinec prichádza na svet iba ako potenciálny človek. Človekom sa stáva pod vplyvom bezprostredného sociálneho prostredia – v procese socializácie. Výsledkom tohto procesu je získanie špecificky ľudských spôsobov psychického reagovania, vnímania, myslenia, cítenia a konania, čiže osvojenia si vlastností, ktoré mu umožňujú život v spoločnosti

Najznámejšie sú 4 typy osobnosti podľa Hippokrata:

Sangvinik – vyznačuje sa predovšetkým primeranou reaktivitou, čo znamená, že na slabé podnety reaguje slabo, na silné silno, dominuje u neho reakcia tzv. slamený oheň, to znamená, že zážitky doznievajú rýchlo a sú prítomné rýchle zmeny zamerania. Sangvinik je prispôsobivý, emočne vyrovnaný, aj keď je do určitej miery nestály a ľahkovážny, je optimistický, často veselo ladený, jeho prežívanie zážitkov ale aj citov nie je veľmi hlboké. Ide o emočne stabilného extroverta. Dobré vlastnosti sangvinikov: Sú zvedaví, dobrí rozprávači, citliví, hraví, demonštratívni, kreatívni, priateľskí. Nepremýšľajú príliš veľa nad minulosťou, teda žijú v prítomnosti. Zlé vlastnosti sangvinikov: Sú naivní, hluční, urážliví, zábudliví. Radi preháňajú, nedokážu sa sústrediť.

Cholerik – má sklony k výbuchom hnevu až k agresii, ťažko sám seba ovláda a reaguje často impulzívne, bez hlbšej rozvahy, je netrpezlivý, panovačný, vyžaduje od svojho okolia ústupky, ktorých často nie je sám schopný, je egocentrický a emočne labilný, ľahko citovo vzplanie, navonok reaguje rýchlo, silno a často bez zábran. Ide o emočne labilného extroverta. Dobré vlastnosti cholerikov: Sú dynamickí, nezávislí, starostliví, samostatní, dobrí organizátori. Radi spolupracujú, s problémami sa dobre vysporiadajú. Zlé vlastnosti cholerikov: Sú netrpezliví, málo empatickí, príliš dominantní, panovační, výbušní, dobrí manipulátori. Zriedka sa ospravedlňujú, nevedia sa odreagovať.

Flegmatik – je emočne značne vyrovnaný, pre pozorovateľa sa javí ako ľahostajný, vzrušujú ho iba veľmi silné podnety, je stály, často pôsobí spokojne, je veľmi pokojný až chladnokrvný, čo môže pripomínať až apatiu, hlbšie vzťahy nadväzuje iba k malému okruhu osôb, často absentujú väčšie životné ambície a požiadavky, z čoho pramení často až životná pasivita, nemá rád zmeny a pohybovo býva skôr úsporný. Ide o emocionálne stabilného introverta. Dobré vlastnosti flegmatikov: Sú pohodoví, pokojní, sympatickí, milí, tichí, premýšľajúci, šikovní pracovníci, dobrí poslucháči. Vyhýbajú sa konfliktom a hádkam, šikovne pracujú, hoci aj pod nátlakom. Zlé vlastnosti flegmatikov: Sú lakomí, leniví, bojazliví. Vyhýbajú sa zodpovednosti za jednotlivé veci, ktoré berú na ľahkú váhu. Ťažko si hľadajú motiváciu.

Melancholik – je precitlivenejší, často má depresívne sklony, je skôr uzavretý, tichý až nesmelý, no svedomitý, zodpovedný, horšie nadväzuje nové vzťahy, no jeho city sú trvalé, je lojálny, ťažšie sa prispôsobuje, a je skôr pomalý. Je to emočne labilný introvert. Dobré vlastnosti melancholikov: Sú nadaní, kreatívni, maximalistickí,  filozofickí, starostliví, obetaví, idealisti, duševne a umelecky založení. Riešia nie len svoje, ale aj problémy iných. Zlé vlastnosti melancholikov: Sú pesimisti, masochisti, kritickí, neistí. Majú časté sklony k depresiám, pamätajú si hlavne na negatívne veci, často sa vŕtajú v minulosti, tým pádom im unikajú zážitky z minulosti, ľahko sa môžu stať hypochondrami.

Extrovert – človek žijúci navonok – povrchný a spontánny – ľahko komunikuje a dokáže zahajovať a udržovať rozhovor „o ničom“, jedná rozhodne a rýchlo až neuvážene. Po citovej stránke je veľmi otvorený, ale jeho city sú taktiež povrchné a je menej vnímavý k svojmu okoliu, ale zato je veľmi adaptabilný.

Introvert – človek žijúci predovšetkým svojím vnútorným životom, ale veľmi vnímavý ku svojmu okoliu, premýšľajúci, empatický pozorovateľ, rozvážny vo svojom konaní a opatrný vo svojich citoch, má sklony k mlčanlivosti v prípade neexistencie relevantnej témy. V spoločnosti preferuje menšie skupinky (5 – 10 osôb) introvertných ľudí. Pred mnohými neznámymi situáciami sa snaží uniknúť, nie veľmi dobre sa prispôsobuje, má sklon k útekovým reakciám. V prípade nutnosti je však po určitú dobu schopný sa správať ako extrovert.

Každý človek je nositeľom kombinácie osobnostných typov, v závislosti od situácie alebo životnej etapy môže niektorý z týchto typov prevládať.

Temperament:

  • Celkový štýl prežívania a správania
  • Temperament označuje všeobecné vlastnosti duševnej dynamiky, uplatňujúce sa v prežívaní a prejavoch človeka
  • Je predovšetkým vrodenou vlastnosťou
  • Výchova a sebavýchova môžu ovplyvniť prejav temperamentu navonok
  • Typ temperamentu sa však nemení a jeho spontánne prejavy zbadáme najmä v stresových, frustrujúcich a konfliktných situáciách

 

Motivácia

Motivácia predstavuje intrapsychický (vnútorný) proces, ktorý vyvoláva (prípadne zosilňuje alebo zoslabuje), udržuje a zameriava, či zacieľuje aktivitu človeka. Vnútorným zdrojom procesu motivácie sú motívy (motivačné činitele), ktoré chápeme ako vnútorné pohnútky či dôvody ľudského správania a činnosti, ktoré im dávajú energiu a smer. K najvýznamnejším motívom (motivačným činiteľom) patria potreby, záujmy, ciele, ideály, hodnoty, zvyky, postoje a iné.

Motívy rozlišujeme: vedomé a nevedomé. Vedomé motívy sú tie, ktoré si človek zreteľne uvedomuje ako pohnútky svojho správania. Nevedomé motívy sú tie, ktorých si človek nie je vedomý, alebo si ich neuvedomuje úplne. Nemožno ich podceňovať, pretože mnohé psychické javy, napr. túžby, či rozličné spontánne sympatie a antipatie majú svoj pôvod práve v nich. Dôležité je tiež vyvarovať sa vedenia ostrej hranice medzi vedomými a nevedomými motívmi, pretože sa vzájomne prelínajú a dopĺňajú.

Správanie človeka neaktivizuje a neusmerňuje jediný motív, ale ich komplex označovaný ako motivačný systém. Vytvára sa v priebehu života, má hierarchické usporiadanie, avšak nie je celkom súdržný ani stály a môže byť dokonca i vnútorne rozporný.

Hypotetický model štruktúry motivácie je usporiadaný hierarchicky a obsahuje tieto roviny:

  1. Bazálna rovina, vyjadrujúca aktivizačnú úroveň motivácie – potreby, pudy, hodnoty,
  2. Úroveň smerovosti, ktorá je podmienená predovšetkým učením – postoje, záujmy, hodnotová orientácia a životná cesta.
  3. Cieľovosť ako najvyššia úroveň abstrakcie – vôľa, presvedčenie, svetonázor, ašpirácie.

Záujem / záujmy. S motiváciou je tesne spojená zameranosť osobnosti. Vymedzujeme ju ako zložitú osobnostnú dimenziu podmienenú systémom dominujúcich motívov, ktorá sa prejavuje v sociálnych vzťahoch človeka, v jeho životných cieľoch a spôsoboch ich realizácie. Je užším pojmom než motivácia, ale kvalitatívne veľmi významným, pretože determinuje celkovú orientáciu človeka v spoločnosti a úroveň jeho spoločenskej aktivity. Zameranosť osobnosti má svoje kvality a formy. Jej najpodstatnejšími kvalitami sú: spoločenská hodnota, šírka, intenzita, stálosť a aktivita. Medzi typické formy zameranosti patria: túžba, chcenie, záujmy, sklony, ideály a presvedčenie. Najvýznamnejšie z nich sú záujmy, ideály a presvedčenie. Záujem charakterizujeme ako uvedomené, dlhodobé a sústavné zameranie aktivity jedinca na vybranú oblasť poznávania a činorodej sebarealizácie. Pre záujem je typické, že vzťah k objektom je určený zvnútra

 

Charakter

Charakter je úzko spätý s motiváciou a zameranosťou. Predstavuje podstatnú regulačnú konštantu odrážajúcu vzťahy k spoločnosti a sebe samému. Ide teda o komplex osobnostných čŕt a vlastností, ktoré sú pre daného človeka príznačné a relatívne stále a ktoré odrážajú jeho spoločenské hodnoty a sú výsledkom jeho životnej cesty. Charakterom teda rozumieme stabilné formy správania, najmä v záťažových situáciách.

Charakter tvoria:
1. Vlastnosti vyjadrujúce zameranosť človeka, jeho rozhodujúce vzťahy.
2. Črty a vlastnosti vôle.

Prvú skupinu vlastností konkretizujú vzťahy k svetu, vzťahy k druhým ľuďom, vzťah k sebe samému a vzťah k práci. Druhú skupinu tvoria vlastnosti, ktoré umožňujú vedomú reguláciu činnosti, ak človek naráža pri realizácii na určité prekážky. K najdôležitejším vôľovým vlastnostiam patria cieľavedomosť, odvaha, statočnosť a ich protiklady – živelnosť, nesamostatnosť, pasivita, nerozhodnosť, netrpezlivosť, poddajnosť, impulzívnosť, zbabelosť.

Vedúcim znakom charakteru je predovšetkým stabilita a odolnosť proti nanucovacím zmenám. Labilitou myslíme nielen slabosť, neodolnosť proti týmto zmenám, ale aj spontánne chýbanie vyrovnávacej tendencie, pre ktorú sa charakter označuje ako jadro osobnosti. Charakter sa môže ďalekosiahle zmeniť patologickými vplyvmi, pričom hovoríme o charakteropatii a myslíme tým väčšinou také zmeny kvalít, ako sú zlomyseľnosť, škodoradosť, antisociálne črty, nepravdivosť alebo nepriateľský postoj. Niekedy sú charakteropatie spojené so sexuálnymi poruchami.

Charakter

  • Súhrn relatívne stálych psychických vlastností osobnosti, ktoré sa zakladajú na jej morálnom presvedčení, prejavujú sa v mravnej stránke jej správania a konania
  • Charakterové vlastnosti osobnosti sú výsledkom najmä spoločenského pôsobenia na rozdiel od temperamentu
  • Dieťa požiadavky rodičov postupne prijíma a zvnútorňuje (interiorizuje). Začiatok tohto procesu lokalizujeme medzi 3 a 4 rok vývinu dieťaťa. 

 

Dynamika osobnosti

  • Ako sa štruktúra osobnosti prejavuje v činnosti
  • Vyjadruje „sily“, ktoré hýbu s osobnosťou a určujú jej správanie
  • Čo človeka motivuje? Prečo robí to čo robí?

Dynamika osobnosti zahŕňa všetky deje, ktoré opakovane prebiehajú vo vzájomnom vzťahu človeka a jeho okolia. Súvisí s aktuálnymi podmienkami situácie. Výsledkom je zmena stavu jedinca i jeho okolitého sveta. Proces zmien sa pritom definuje ako vývoj osobnosti. Dynamika osobnosti je určená činnosťou duševných síl a schopností a zaoberá sa zmenami osobnosti. Dynamiku vyjadrujú pohyblivosť, hybnosť, sila a aktivita. Každý jedinec má inú dynamiku osobnosti – iné tempo a frekvenciu striedania psychických procesov, vzťahov a činností. Predpokladáme, že dynamika osobnosti jedinca je viacmenej trvalá, aj keď do istej miery závisí na aktuálnej situácii, v ktorej sa jedinec nachádza. Viac aj v bode o temperamente.

Zoznam literatúry

Ballová Mikušková, E.: 2019. Redukovanie nepodložených presvedčení pomocou kritického myslenia. In: Jurkovič, M., Čavojová, V., Brezina, I., Bačová, V., Bahna, V., Ballová Mikušková, E., Bašnáková, J., Ondrušek, D., Strachanová, D., Valent, D., Šrol, J. & Valuš,L.: 2019. Prečo ľudia veria nezmyslom. Bratislava: Premedia. s. 168 – 179. ISBN 978-80-8159-757-2

Dezinformácie a informačné operácie -NBU (gov.sk)

Gažovič, O. & Markoš, J.: 2017. Príručka kritické myslenie. In: N-magazín. Roč. 2, č. 10, s. 9. ISSN 2453 – 9597

Jandourek, J.: 2008. Průvodce sociologií. Praha: Grada Publishing, a.s.: ISBN 978-80-247-2397-6

Kahneman, D.: 2012: Myšlení pomalé a rychlé. Brno: Jan Melvil Publishing, s.r.o. ISBN: 978-80-87270-42-4

Ruisel, I.: 2018. Múdrosť a hlúposť. Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie, Centrum spoločenských a psychologických vied SAV. ISBN: 978-80-88910-61-9

Special Guests

Ann Pearson

Designer Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.