14. máj 2024, Miriam Takáčová
Podpora vzdelávania – zručnosti pre digitálnu dobu 1
Predpovedanie budúceho vývoja nám pomáha lepšie využiť súčasné možnosti na získanie benefitu v budúcnosti. Už dnes vieme, že robotizácia, automatizácia a digitalizácia ovplyvňujú trh práce v Slovenskej republike viac ako kedykoľvek predtým. Preto tak, ako sa postupne mení náplň pracovných rolí, tak sa menia aj požiadavky zamestnávateľov na kompetencie / zručnosti zamestnancov. Podľa aktuálnych zistení sa popri odborných znalostiach a zručnostiach (tvrdé zručnosti) vyprofilovali dve základné rozvojové oblasti: mäkké zručnosti a digitálne zručnosti ako prierezové zručnosti do budúcna (Kotíková et al. 2019, Alianciapas.sk 2019, Filčák 2022, Mirri.gov.sk 2022, Kešelová et al. 2022).
Tvrdé zručnosti poznáme ako odborné, technické, jazykové zručnosti, používanie zariadení, nástrojov, softvéru, vodičský preukaz (Kohout a Palíšková, 2017).
Mäkké zručnosti charakterizujú kritické myslenie, iniciatívnosť, komunikačné zručnosti, tímová práca, schopnosť pracovať v tíme, schopnosť riešiť problémy, organizačné zručnosti, flexibilnosť, systematickosť, odolnosť voči stresu, schopnosť rýchlo reagovať a rozhodovať sa, schopnosť zdieľať informácie, schopnosť tolerancie, samoorganizácie (Kohout a Palíšková, 2017).
Podstata digitálnych zručností vychádza z tvrdých zručností, avšak vzhľadom na aktuálny a budúci technologický vývoj sa im venuje samostatná pozornosť. Digitálne zručnosti sú dôležité nielen pre osobný rozvoj jednotlivca, ale aj pre jeho profesijnú kariéru a konkurencieschopnosť na trhu práce (Mirri.gov.sk 2022, Kotíková et al. 2019).
Socializácia
Ľudský jedinec prichádza na svet iba ako potenciálny človek. Človekom sa stáva pod vplyvom bezprostredného sociálneho prostredia – v procese socializácie. Výsledkom tohto procesu je získanie špecificky ľudských spôsobov psychického reagovania, vnímania, myslenia, cítenia a konania, čiže osvojenia si vlastností, ktoré mu umožňujú život v spoločnosti
V praxi sa často stretávame s pojmami ako digitálne zručnosti a digitálna gramotnosť. Jedná sa o dva kľúčové pojmy v súčasnej dobe, ktoré sa však často používajú zameniteľne, ale v skutočnosti predstavujú odlišné koncepty.
Aký je rozdiel medzi týmito pojmami a čo znamenajú?
Základné digitálne zručnosti zahŕňajú schopnosť efektívne používať počítače a mobilné zariadenia, navigáciu na internete, spracovanie textov a tabuliek, a používanie e-mailu a sociálnych médií. Pokročilejšie zručnosti môžu zahŕňať programovanie, prácu s databázami, digitálny dizajn a vývoj webových stránok (Mirri.gov.sk 2022).
Digitálna gramotnosť je širší pojem, ktorý zahŕňa schopnosť používať informačné a komunikačné technológie na nájdenie, hodnotenie, vytváranie a komunikáciu informácií, čo si vyžaduje kombináciu kognitívnych a technických zručností (Kohout a Palíšková, 2017).
Digitálna gramotnosť zahŕňa kritické myslenie a porozumenie digitálnym médiám a ich správam, ktoré prijímame každodenne. Napríklad, schopnosť rozpoznať falošné správy je považovaná za kľúčovú zručnosť 21. storočia. Naopak, digitálne zručnosti sú viac zamerané na to, „čo“ a „ako“ robiť, napríklad ako stiahnuť obrázky z internetu a vložiť ich do prezentácie alebo webovej stránky. Rozdiel medzi nimi si môžeme zapamätať tak, že digitálne zručnosti sú praktické, môžeme slovo zručnosti odvodiť od slova „ruka“ – niečo ťukáme, klikáme a je to spojené s fyzickým využitím rúk. Digitálna gramotnosť je už „tá druhá“, čiže práca nášho mozgu so zapojením psychických procesov.
Keď sa vrátime na začiatok článku, že do života sú potrebné 3 typy zručností, tak už možno tušíme, že pre rôzne povolania budeme potrebovať / využívať ich rôznu kombináciu, resp. každý jedinec má „bunky“ na niečo iné.
U riadiacich pracovníkov je veľmi užitočné a vítané, keď majú všetky tri zručnosti vyvinuté na veľmi vysokej úrovni – čo z nich robí špecialistov na dôležité a strategicky významné rozhodnutia. Ak je niekto praktický typ a inklinuje k zamestnaniu nejakého technologického špecialistu, pri výkone práce nevyhnutne potrebuje disponovať vysokou úrovňou tvrdých a digitálnych zručností. Zvyčajne tieto typy špecialistov môžu mať určité rezervy v mäkkých zručnostiach – nemusia byť veľmi komunikačne či organizačne zruční. Naproti tomu jedinci v humanitných alebo umeleckých odboroch zväčša disponujú vysokou úrovňou mäkkých zručností a tvrdých zručností. Nemusia sa „priateliť“ s počítačmi či inou technológiou.
Špecialisti v rôznych oblastiach a odvetviach sa prirodzene zameriavajú na svoju odbornosť – tvrdé zručnosti. Ostatné zručnosti vyplývajú z vrodených predispozícií, socializácie a vývoja spoločnosti. Je pre nás užitočné pri akejkoľvek profesii snažiť sa dosiahnuť vo všetkých troch zručnostiach čo najviac, avšak v mnohých prípadoch pri sústredení sa aspoň na dve zručnosti (tvrdé – mäkké / tvrdé – digitálne), nemusí nám ostávať čas alebo energia aj na tretiu zručnosť.
Denná realita je, že žijeme v dobe digitalizácie a automatizácia a informatizácia sa naďalej bude zintenzívňovať a digitálne zručnosti a digitálna gramotnosť sú už dnes nevyhnutnými štandardmi. Je pochopiteľné, keď niekedy jedinec už v nejakom bode dosiahne svoj prah pochopenia a uchopenia technológií, a aj to, čo už dokáže, je jeho maximum a nevie sa pohnúť ďalej. V tom prípade je vhodné mať blízku osobu, ktorá nám s nejakým úkonom pomôže a my jej vieme pomôcť s tým, v čom má rezervy zase ona. Nie každý sme rovnaký, nie je to možné, ani žiaduce. Základom spolupráce je vzájomné pomáhanie si a keď budeme dostatočne všímaví voči trhovým trendom a neopomenieme vlastné celoživotné vzdelávanie, rozvoj všetkých zručností sa postupne prirodzene dostaví a stane sa našou dennou rutinou.
Zoznam literatúry
- Alianciapas.sk, 2019. [online]. [cit. 2024-05-27]. Dostupné na: https://www.alianciapas.sk/podla-podnikatelov-je-na-slovensku-zly-vzdelavaci-system/
- Filčák, T., 2022. Záverečná správa zo zamestnávateľského prieskumu. Záverečná správa projektu Uplatniteľnosť absolventov slovenských vysokých škôl na trhu práce za zamestnávateľský prieskum [online]. Bratislava: Centrum vedecko-technických informácií SR. [cit. 2024-05-27]. Dostupné na: https://www.cvtisr.sk/buxus/docs//VS/absolvent/2022/Zamestnavatel_zaverecna_sprava.pdf
- Kešelová, D., Bednárik, R., Gerbery, D. a Ondrušová, D., 2022. Vplyv robotizácie, automatizácie a digitalizácie na trh práce v SR. Výsledky empirického prieskumu [online]. Bratislava: Inštitút pre výskum práce a rodiny. [cit. 2024-05-27]. Dostupné na: https://ivpr.gov.sk/vplyv-robotizacie-automatizacie-a-digitalizacie-na-trh-prace-v-sr-vysledky-empirickeho-prieskumu-daniela-keselova-rastislav-bednarik-daniel-gerbery-darina-ondrusova-2022/
- Kohout, P. a Palíšková, M., 2017. Dopady digitalizace, automatizace a robotizace. Analytická studie. [online]. Praha. [cit. 2024-05-27]. Dostupné na: https://ipodpora.odbory.info/soubory/dms/wysiwyg_uploads/bba5a5c7366cdaf3/uploads/Studie_Dopady_digitalizace.docx
- Kotíková, J., Kraus, A. Modrá, J., Šťastnová, P., Váňová J. a Víšek, P., 2019. Dopady digitalizace, automatizace a robotizace na trh práce, do oblasti vzdělávání a oblasti sociálních systémů. Rešerše dokumentů [online] Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. . [cit. 2024-05-27]. ISBN 978-80-7416-370-8 Dostupné na: https://katalog.vupsv.cz/fulltext/vv_008.pdf
- Mirri.gov.sk, 2022. Národná stratégia digitálnych zručností Slovenskej republiky a Akčný plán na roky 2023 – 2026 [online]. [cit. 2024-05-27]. Dostupné na: https://mirri.gov.sk/wp-content/uploads/2023/01/NSDZ-a-AP.pdf
Special Guests
Designer Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.